A Self That Comes Around: A Glance of F Collection / 巡り来る自己:F collectionの一瞥

2024. 01. 10 / Installation View + Text

2024

Group  Exhibition A Self That Comes Around: A Glance of F Collection / 「巡り来る自己:F collectionの一瞥」鈴木雅明・山脇紘資・仲衿香

Gallery: N&A

展覧会の詳細(Exhibition Details)

[Critical Text :  Fumio Nanjo / 南條史生]
Yamawaki paints animals.
Animal faces are the subject matter of his works.
Animals are a metaphor for people.
He states, “To depict animals may lead to symbolically depicting the state of human beings.”
Like Chinese landscape paintings, the flow of hair on the animal’s surface is fluid. For Yamawaki, landscape motifs and animal motifs are equivalent.
The gaze of the animal is the gaze of the viewer, and the viewer is confronted with the nature that exists in the animal’s eyes.
The viewer, then, is not only us but also Yamawaki himself.
Yamawaki reflects on himself and his state of self by confronting the animals he has painted.
By touching the souls behind the animals’ faces, Yamawaki embodies the state of “Kiin-seido.”
The term “Kiin-seido” means a work of art full of noble elegance, grace, and a lively sense of life.

山脇は動物を描く。
動物の顔が主題なのだ。
動物は、人の隠喩である。
彼は「動物を描き表すことは、人間の在り方を象徴的に描き表すことに繋がるのではないか」と述べる。
動物の表面の毛の流れは流動的でまるで山水画のようだ。彼にとって山水のモチーフと動物のモチーフは等価なのだ。
そして動物のまなざしは、鑑賞者を見つめるまなざしとなり、鑑賞者は動物の目の中に存在する自然に向き合うことになる。
さてそこで鑑賞者とは、我々であると同時に、一義的には山脇自身だろう。
山脇は、自らが描いた動物たちと対峙して、自己を見つめ直し、自己のありようについて省みる。
動物の面差しの背後にある魂にふれて「気韻生動」の境地を体現するのである。

Fumio Nanjo/ 南條史生